Thursday 19 September 2013

Tahu tak

Pada yang TAK T A H U ..........

Baca Fatihah dalam HATI ketika solat - solat tak sah

Assalamualaikum sahabat-sahabat yang di muliakan Allah...

Soalan:
Boleh dak baca Fatihah dalam hati semasa Solat?

Jawapnya
Fatihah ini adalah rukun. Rukun Kauli. Rukun Kauli ni syaratnya dia mesti berlafaz. Nampak? Nabi kata dalam satu hadis yang kita dengar (maksud hadis) tiada sah sembahyang bagi mereka yang tidak membaca, maknanya bacaan yang berbunyi..tiap-tiap kiraan dia berlafaz, tiap-tiap lafaz dia mesti bersuara Nampak?

Ha sebab tu orang yang tinggal satu saja huruf tidak bersuara masa baca Fatihah, dak sah Fatihah dia. Umpamanya 'be' dia tu tidak berbunyi masa baca bismillah. Wajib kita sebut 156 huruf (huruf ke haraf?) daripada 'ba' sampai 'nun' dalam 'waladdallin'. Dan dengar di telinga kita, melainkan bising, tak dengar maka sah.

Yang buat mimik mulut sahaja, tidak sah. Yang dah tau sekarang ubah Insyaallah , yang dulu masa jahil duk baca dalam hati tu , Semoga Allah menerima solat-solat kita yang terdahulu.

1 comment:

  1. Play slots games online - DrMCD
    How do I start playing online slot machines online? · Make sure to click 'Accept Slots'. · Set up the 서산 출장안마 slot machine selection 김천 출장안마 from left to right 강원도 출장마사지 on 동두천 출장안마 the screen. 목포 출장안마 · Connect

    ReplyDelete